Merja Korhonen
Luovan kirjoittamisen -opintojakso. Hämeen amk, avoin amk.
Ohjaustuokiosuunnitelma
Runoja lukemaan ryhmässä
Koska minulla on kokemusta mielenterveyspotilaista ja vähän myös ryhmätyöskentelystä heidän kanssaan, tuntui luonnolliselta, että valitsen heidät kohderyhmäkseni. Voin myös oikeasti hyödyntää suunnitelmaani työssä ollessani. Kohderyhmänä ovat kuntoutusosaston mielenterveyspotilaat, jotka ovat kuntoutumisessaan suunnilleen samalla tasolla. Tasot ovat tavallisesti 1:stä 4:ään. Ryhmä on pienehkö, 5 - 7 henkilöä. Pieni ryhmä on jäsenen kannalta turvallisempi kuin suuri. Monella potilaalla myös sosiaaliset taidot saattavat olla kehittämisen tarpeessa. Diagnooseilla ei ole kovinkaan paljon väliä, kunhan asianomainen pystyy olemaan ryhmässä ja myös keskittymään siinä työskentelyyn. Toimintaterapiassa käytetään paljon musiikkia ja myös kuvataidetta, mutta kirjallisuutta ehkä harvemmin. Tästäkin syystä haluaisin kokeilla, mitä luovalla kirjoittamisella voisi saada potilaiden kuntoutumisessa aikaan.
Ryhmän jäsenten täytyy jo tuntea toisensa, ellei näin ole, ohjaajan kannattaa aloittaa tunti jollakin lyhyellä tutustumisharjoituksella. Toisaalta myös tutussa ryhmässä tutustumisharjoitus voi lisätä turvallisuutta ja luotettavuutta. Tässä suunnitelmassa oletan, että ryhmä on tavannut jo aikaisemmin. Tavoitteena on itseilmaisuun rohkaiseminen, ja mahdollisesti omien tunteiden parempi tunnistaminen. Itsetuntemuksen kehittäminen ja ryhmässä työskentelemään oppiminen myös (esim. palautteen antaminen, kuunteleminen). Tavoitteiden on hyvä olla realistisia eikä liian taivaita tavoittelevia. Usein riittää yksikin tavoite, johon päästään. Ohjaajan omat tavoitteet Koska luovan kirjoittamisen käyttäminen terapiatyössä on minulle uutta, haluan saada siitä kokemuksia ja palautetta. Hyvin toimivia menetelmiä voi kehittää edelleen.
Runokirjoja: esim. Maaria
Leinonen: Niin kuin puut puhuvat
Kynät ja paperia.
Loppupalautetta varten maalarinteippiä.
4. Ohjaustilan
järjestely
Rauhallinen
huone tai tila kuntoutusosastolla, jossa mielellään pehmeät tuolit, joissa on
hyvä istua. Tuolit järjestetään ympyrän muotoon. Oveen varattu tai ei saa häiritä
- lappu.
Tehdään kierros, jossa kysyn osallistujilta, ovatko he harrastaneet runojen lukemista tai kirjoittamista ja millaisia kokemuksia heillä on kirjoittamisesta tai lukemisesta. Kerron myös, miten ne voivat auttaa ihmistä. Kerron tarvittaessa jotain omista kokemuksistani lyhyesti, jos potilaat kysyvät.
Alussa kerron, mitä ja
minkä vuoksi on tarkoitus lukea runoja. Ryhmä jaetaan kolmeen pariin ja jokainen
pari valitsee oman runonsa. Se luetaan ääneen koko ryhmälle. Ellei joku halua
/uskalla lukea, ohjaaja voi sen lukea. Joko pareittain tai yksinään asiakkaat
saavat kirjoittaa paperille ylös minkälaisia asioita, mielleyhtymiä tai tunteita
runosta tulee mieleen. Kerron, että pelkkä tajunnanvirtakin riittää, jolloin
liiallinen omien ajatusten kritisointi voi jäädä pois. Kun ryhmän jäsenet ovat
valmiit, puretaan kirjoitettu aineisto ryhmässä. Runojen tarkoitus on toimia
keskustelun ja tunteiden herättäjänä. Elämänläheiset runot voivat koskettaa
jokaista eri tavalla ja ehkä tuoda pintaan kipeitäkin asioita ja kokemuksia.
Ohjaajan on sen vuoksi varattava riittävästi aikaa jakamiseen ja pystyttävä
kuuntelemaan osallistujia. Koska työ psykiatrisilla osastoilla on tiimityötä,
ohjaajan on hyvä tiedottaa kunkin potilaan edistymisestä työryhmälle.
Vaihtoehtoinen
ohjaussuunnitelma
Ryhmä keksii sanoja
aakkosjärjestyksessä, joista oman nimen mukaan valitaan sanat. Sanoista on keksittävä
runo. Tämä menetelmä voisi olla toimiva, koska ihminen tekee mielellään asioita,
jotka liittyvät omaan nimeen. Runoja voidaan joko lukea itse tai antaa toisille
luettavaksi ääneen ja runoista nousseita ajatuksia ja tunteita jaetaan kuten
edellä on suunniteltu. Osallistujat eivät välttämättä osallistu kovin paljon,
mutta jos niin käy, ohjaajana voi asettaa tavoitteet pienemmiksi. Kokemus asioiden
jakamisen mahdollisuudestakin riittänee aluksi.
Lopetus
Palautteen antamista
varten tehdään jana lattiaan vedetyllä maalarinteipillä. Janan toisessa päässä
on negatiivinen puoli, toisessa positiivinen. Jokainen voi halutessaan kävellä
janalla ja kertoa, mikä oli huonoa, mikä hyvää. Toinen vaihtoehto on istua ympyrässä
ja teen osallistujien kanssa palautekierroksen.
Aikataulu
Kokonaisaika 1h ( pitempään potilaat eivät ehkä jaksa keskittyä)
Tutustumisharjoitus:10 min
Tilanteen aloitus: 5 min
Runojen lukeminen ja työstäminen yksin tai pareittain: 35 min
Lopetus ja palaute: 10 min